Belangrijke SEO trends voor het MKB

SEO specialist MKB

Marketing en PR veranderen en evolueren voortdurend, maar misschien is SEO wel het meest amorfe subgenre van marketing. Het proces om het algoritme te behagen om de posities op de zoekpagina’s van je merk te verbeteren is voor merken nog nooit zo belangrijk geweest om te beheersen als nu. 

Hier zijn de top SEO trends en inzichten die elke SEO specialist MKB moet weten voor het komende jaar. 

1. TikTok SEO is hier om te blijven.

TikTok is een mobiele app waarmee gebruikers korte videoclips van 15 seconden kunnen maken. In 2019 overtrof TikTok Instagram als ‘s werelds nummer 1 app voor het delen van foto’s en video’s. Volgens een recente studie had TikTok in 2021 ongeveer 656 miljoen wereldwijde gebruikers. Dit cijfer zou naar verwachting van jaar tot jaar met ongeveer 15 procent stijgen, tot 755 miljoen gebruikers in 2022.

Nu meer dan 60% van de TikTok-gebruikers Gen Z is, wenden jongere gebruikers zich tot TikTok in plaats van Google voor ontdekkingsdoeleinden. Nu er zoveel aandacht naar TikTok gaat, is het logisch dat marketeers dit ook opmerken. En met de juiste aanpak kun je alle hype rond TikTok benutten om je organische zoekverkeer te stimuleren en leads naar je site te leiden.

Hier is een lijst met stappen die je moet volgen bij het optimaliseren van je TikTok-content voor SEO:

– Gebruik Hashtags

Hashtags (#) worden gebruikt om inhoud te categoriseren binnen een specifieke niche. Ze stellen gebruikers in staat om snel gerelateerde berichten te vinden. Bijvoorbeeld, #TikTok is een hashtag voor alle TikTok video’s.

Door hashtags te gebruiken kun je je richten op trefwoorden die relevant zijn voor je merk. Dit maakt het gemakkelijker voor je publiek om je inhoud te vinden wanneer ze zoeken naar vergelijkbare onderwerpen.

– Neem trefwoorden op

Trefwoorden zijn woorden of zinnen die je video beschrijven. Zorg er bij het maken van je video voor dat je deze trefwoorden in de hele beschrijving opneemt.

Bijvoorbeeld, “#TikTok #ViralVideo” beschrijft een video die het over TikTok heeft en gebruikt het trefwoord “virale video”.

– Maak video’s met relevante inhoud

Je kunt ook trefwoorden gebruiken om video’s te maken die informatie bevatten die relevant is voor je niche.

Een fitnesskanaal zou bijvoorbeeld een video kunnen maken met de naam “Beste fitnesstips voor beginners” en het hebben over de beste workout-routines voor beginners.

Dit soort video’s is zeer gericht op beginners en geeft nuttige informatie.

–  4. Voeg visuele elementen toe

Het toevoegen van visuele elementen zoals afbeeldingen en GIF’s kan helpen een verhaal te vertellen en kijkers naar binnen te trekken.

Bijvoorbeeld, het toevoegen van een foto van jezelf die een trofee vasthoudt of sport kan je video persoonlijkheid geven.

2. Gebruik altijd gestructureerde gegevens

Gestructureerde gegevens zijn informatie over webpagina’s die getagd zijn met machinaal leesbare codes die RDFa, Microdata, JSON-LD, enz. heten. Dit helpt zoekmachines te begrijpen wat elke pagina bevat en hoe ze met elkaar in verband staan. De beste manier om gestructureerde gegevens te gebruiken is om ze toe te voegen aan de code van je website.

Gestructureerde gegevens zijn belangrijk voor zoekmachines omdat ze moeten kunnen begrijpen welke informatie over je website beschikbaar is. Als je ze niet van de juiste informatie voorziet, kunnen ze je site niet goed indexeren. Dit betekent dat wanneer iemand iets zoekt op Google, hij jouw bedrijf zal vinden in plaats van een ander bedrijf dat misschien vergelijkbare producten of diensten aanbiedt.

3. AI in Marketing is hier om te blijven.

Kunstmatige intelligentie is tegenwoordig een van de heetste onderwerpen in marketing geworden. Er zijn verschillende manieren om AI in marketingcampagnes te implementeren, zoals het gebruik van chatbots voor de klantenservice, e-mailautomatisering en websitepersonalisatie. Volgens een recente studie werd de markt voor kunstmatige intelligentie (AI) in marketing in 2021 geschat op 15,84 miljard dollar. De bron voorspelde dat de waarde zou stijgen tot meer dan 107,5 miljard in 2028.

We hebben dit al eerder vermeld, maar er zijn enkele belangrijke voordelen aan AI-marketing en met de opkomst van meer AI-tools is het veilig om te zeggen dat AI in marketing nergens heen gaat.

4. Ken uw gebruiker.

Marketeers zijn al lang geobsedeerd door zoveel mogelijk te weten over hun klanten. Nu we 2023 ingaan, is het begrijpen van gebruikersintentie en het prioriteit geven aan gebruikerservaring cruciaal voor SEO. 

Wat is gebruikersintentie? 

Gebruikersintentie is het doel dat een zoeker heeft met een bepaalde zoekopdracht. Iemand kan bijvoorbeeld zoeken naar een plaats in de buurt, een onderwerp waarover hij meer wil weten, of een product dat hij wil kopen. 

Wat is gebruikerservaring? 

Gebruikerservaring gaat over wat je publiek denkt en voelt. Wat is hun ervaring met je website? Je app? Je merk als geheel? Het optimaliseren van de snelheid van webpagina’s is cruciaal, en ontwerpers moeten altijd coderen met de eindgebruiker in gedachten.  

User intent en experience moeten vanaf dag één verweven zijn in het weefsel van internet marketing strategieën. Ze zijn met elkaar verweven omdat ze naar hetzelfde doel toewerken: het vervullen van de behoefte van de gebruiker of, zoals sommigen het misschien zeggen, het oplossen van het probleem van de gebruiker. 

5. Inhoud is nog steeds koning. 

Zeker, we kunnen ons de hele dag verdiepen in de details van de gegevens, maar het is een feit dat we geen gegevens zouden hebben om te analyseren als we geen inhoud zouden produceren die een publiek kan consumeren. Bijgewerkte en hoogwaardige inhoud is noodzakelijk voor SEO, maar daar blijft het niet bij. Visuele inhoud is een must, en het gebruik van afbeeldingen, video, infographics en andere media zal meer verkeer genereren en je site gebruiksvriendelijker maken, waardoor de betrokkenheid en toegankelijkheid toeneemt. 

Wat moet SEO-geoptimaliseerde inhoud bevatten? 

SEO-geoptimaliseerde inhoud ziet eruit als verse, waardevolle inhoud die de vragen van gebruikers beantwoordt of de oplossingen biedt die ze zoeken. Dus als je publiek het laatste nieuws over bitcoin wil weten, beantwoord dan bitcoin-gerelateerde vragen prominent op je site. Inhoud van hoge kwaliteit – die rekening houdt met de intentie en de ervaring van de gebruiker – is een cruciaal onderdeel om je publiek een goede ervaring op je website te geven. Het draagt uiteindelijk bij aan de ervaring van je publiek met het merk als geheel. Het zoekalgoritme van Google ziet ook graag dat je je website regelmatig bijwerkt met verse, hoogwaardige inhoud die waarde levert aan gebruikers.

Daarnaast kan een SEO specialist MKB de kracht van videocontent benutten. Je kunt er niet omheen dat video simpelweg boeiender is dan alleen tekst en afbeeldingen. Uit een onderzoek van Wyzowl blijkt dat bijna acht op de tien gebruikers een stuk software of app hebben gekocht nadat ze de video van het merk hadden bekeken. Niet alleen is video-inhoud converterend, maar het is ook wat consumenten willen. Uit onderzoek blijkt dat 53% van de mensen in de toekomst meer videocontent wil. 

Een pakkende video op je website kan ervoor zorgen dat mensen langer op je website blijven hangen, wat door Google wordt beloond met hogere zoekresultaten. Ook biedt de video een krachtige mogelijkheid om YouTube te gebruiken voor de marketing van je bedrijf.