Adverteren via social media

Afbeelding van een smartphone met social media apps

Social media is steeds belangrijker voor bedrijven. Door de opkomst van social media is marketing via deze kanalen steeds belangrijker geworden. Dit maakt dat de timeline van veel social media gebruikers steeds meer vol staat met advertenties van verschillende bedrijven. Social media is voor bedrijven namelijk een zeer efficiënte manier om veel meer mensen te bereiken. Er wordt dan veelal gebruik gemaakt van Facebook adverteren, maar advertenties via Instagram, LinkedIn en snapchat worden ook vaak ingezet. In dit artikel wordt  ingegaan op het adverteren via deze social media kanalen.

Facebook adverteren

Facebook is een goede manier om te adverteren voor ondernemers. Met ruim 800 miljoen accounts, kunnen veel mensen bereikt worden. Het fijne van Facebook is dat de gewenste doelgroep makkelijk bereikt kan worden omdat advertenties afgesteld kunnen worden op demografische kenmerken, interesses en voorkeuren. Met Facebook kan een bedrijf, mits goed ingesteld, de naamsbekendheid, betrokkenheid en de hoeveelheid conversies verhogen.

Wanneer een bedrijf een advertentie wil instellen op Facebook, kan het bedrijf kiezen uit verschillende doelstellingen namelijk:

  • Betrokkenheid bij berichten
  • Pagina vind-ik-leuks
  • Meer traffic naar website
  • Conversies op de website
  • Installeren van een app
  • Betrokken raken met een app
  • Reacties op evenementen
  • Geclaimde aanbiedingen
  • Video’s

Daarnaast kan een bedrijf de advertenties ontwerpen naar eigen wens en vervolgens de gewenste doelgroep selecteren. Vervolgens kunnen budget en biedopties worden geselecteerd. Op het moment dat de advertentie is goedgekeurd door Facebook, worden alle gegevens verzameld. Dit kan geanalyseerd worden in het onderdeel rapporten. Vanuit hier kan de advertentiecampagne geoptimaliseerd worden of aangepast wanneer er onvoldoende mensen bereikt worden.

Foto van een laptop met de inlogpagina van facebook op het scherm

Instagram adverteren

Op Instagram worden vooral fotoadvertenties en videoadvertenties geplaatst om een bedrijf te promoten. De voornaamste doelstellingen die behaald worden met Instagram zijn een grotere bekendheid, meer informatie weergeven over product of dienst en het zorgen voor meer verkoop. Omdat Instagram en Facebook onder één concern vallen worden veelal dezelfde stappen doorlopen om een advertentie op te stellen. Ook bij Instagram kan een doelgroep geselecteerd worden op:

  • Locatie
  • Interesse
  • Aangepaste doelgroepen
  • Automatische doelgroepen
  • Demografische gegevens
  • Gedrag
  • Vergelijkbare doelgroepen

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk social media platform. Dit platform wordt dus vooral gebruikt voor zakelijke en studie gerelateerde paginaberichten. Via LinkedIn kan ook geadverteerd worden, hier wordt vooral een zakelijke doelgroep bereikt en dus ideaal voor B2B bedrijven. Ook hier kan een doelgroep specifiek geselecteerd worden met de focus op zakelijke kenmerken. Hier kan gedacht worden aan vakgebieden, bedrijfsgrootte en functie titels.

Snapchat

Snapchat is een social media kanaal die vooral gebruikt wordt door jongeren van 13-25 jaar. Op het moment dat een bedrijf deze leeftijdsgroep als doelgroep heeft, kan dit een zeer relevante manier van adverteren zijn op social media. Het selecteren van een doelgroep via snapchat kan op basis van leeftijd, geslacht, locatie, device en interesses. Ook hier kan dus weer een specifieke doelgroep geselecteerd worden. Deze manier van adverteren is nog in opmars, naar verwachting zal Snapchat snel meerdere mogelijkheden toevoegen aan de advertentieopties. Snapchat kan ingezet worden voor diverse doeleinden zoals:

  • Branding
  • Loyaliteitsacties
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Meer volgers genereren
  • Communicatie via acties
  • Inspelen op gebeurtenissen en vooral actuele
  • Introducties van nieuwe producten

Welke manier van adverteren kies ik?

Om te bepalen welk social media platform het meest geschikt is voor een bedrijf, is het van belang dat een bedrijf precies in kaart heeft wat de doelstellingen zijn evenals de doelgroep. Op basis van deze informatie kan gezocht worden naar een geschikte advertentiemethode. Daarnaast is het natuurlijk altijd beter om op zoveel mogelijk kanalen zichtbaar te zijn als bedrijf. Dit is uiteraard wel gebonden aan het budget. Ook kan het inschakelen van een online marketingbureau zeer effectief zijn om sneller en effectiever resultaten te behalen tegen een goede return on investment.