Net gepromoveerd naar teamleider, filiaalmanager of afdelingshoofd? Maar hoe ga je leiding geven?

leidinggeven

Heeft u net promotie gemaakt naar een leidinggevende positie, maar heeft u nog moeite om goed leiding te geven? Een Leiderschapstraining kan dan een optie voor u zijn. Door middel van een leiderschapstraining kunt u ervoor zorgen dat uw team een stuk gelukkiger en productiever wordt, wat de bedrijfsresultaten ten goede komt. Goed leiderschap zorgt er namelijk voor dat een team veel meer kan bereiken, terwijl slecht leiderschap er juist voor zorgt dat een team slechter presteert. Meer weten over goed leiderschap? Lees het in deze blog!

Geef het goede voorbeeld

Wanneer werknemers het goede voorbeeld krijgen zullen ze uit zichzelf volgen. Kom zelf op tijd op kantoor als u dat ook van uw werknemers verwacht. Als u duidelijke afspraken over pauzes maakt, dan moet u zich hier zelf ook aan houden. Hiermee voorkomt u discussies en conflicten met uw medewerkers.

Wees open en eerlijk

Een goede leider heeft een goede band met zijn of haar medewerkers. Vertrouwen moet echter wel van twee kanten komen. Als er belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden voor een project, is het goed dat u uw medewerkers hierin meeneemt en hen ook laat beslissen. Wanneer u transparant naar uw team bent zullen uw medewerkers begripvoller worden en zullen ze zich meer inzetten voor het vinden van een oplossing.

Toon waardering naar uw team toe

Uit onderzoek is gebleken dat veel werknemers veel waarde hechten aan de waardering die ze krijgen. Ook bleek dat 30% van de medewerkers een andere baan gaat zoeken als ze niet genoeg waardering van hun managers krijgen. Zorg er daarom voor dat u aandacht heeft voor de positieve aspecten en alles wat er goed gaat in plaats van dat u alleen benadrukt wat er verbeterd kan of moet worden. Doe dit bijvoorbeeld als iemand een goede presentatie houdt. Zorg er echter wel voor dat al uw complimenten gemeend zijn. 

Maak goede planningen

Veel medewerkers gaan zich irriteren als er steeds brandjes binnen het bedrijf geblust moeten worden of als ze plotseling een taak krijgen die meteen gedaan moet worden. Ook is de kwaliteit van laat geleverde opdrachten een stuk lager. Vandaar dat u er als manager goed aan doet om een goede timemanagement te hebben en goed kunt plannen. Uw medewerkers zullen het daarnaast ook waarderen als u uitleg geeft over waarom er een spoedopdracht is.

Geef duidelijke instructies

Een andere irritatiefactor bij medewerkers is wanneer ze een taak of project afmaken en dat hun werk niet goed genoeg is omdat de instructies onduidelijk waren. Als dit regelmatig gebeurt, is de kans groot dat het aan u ligt als manager. U kunt daarom beter teveel uitleg geven dan dat uw medewerkers moeten raden wat ze moeten doen. Door duidelijk te zijn over de instructies verbetert het werk aanzienlijk.